Front-focus-ul este denumirea data situatiilor cand planul de focus se afla intre subiectul real si camera. Vorbim despre back-focus atunci cand camera determina punctul de focus in spatele subiectului.
Nu se poate vorbi despre front-focus si back-focus fara a vorbi despre profunzimea de camp.
Aceasta reprezinta adancimea pentru care se obtine claritate la un moment dat, si depinde de urmatorii factori: distanta focala (invers proportional), distanta pana la subiect (direct proportional), deschiderea diafragmei (invers proportional). Exista un calculator online pentru DOF aici.
Cu cat profunzimea de camp e mai mare, cu atat imaginea va avea clara o adancime mai mare din scena. De aici se poate desprinde ideea ca o scena e cu atat mai clara cu cat diafragma este mai inchisa.
Insa ce se poate face in situatiile in care nu dorim folosirea blitului si scena este slab luminata? Marim deschiderea diafragmei, ISO-ul sau timpul de expunere (sau orice combinatie a acestora). Marirea ISO are anumite limite, deoarece zgomotul poate deveni deranjant de la ISO2000/3200 in sus, marirea timpului de expunere poate avea efecte negative daca scena e dinamica sau fotografia e facuta din mana, iar marirea diafragmei poate reduce DOF-ul la cativa milimetri.
Am calculat DOF-ul cu calculatorul mai sus mentionat pentru urmatoarea combinatie: camera Pentax K-5, distanta focala 50mm, F/1.8 pentru o distanta pana la subiect de 0,8m. Acesta mi-a dat urmatoarele rezultate: profunzime de camp totala de 1,71 cm, dintre care 8,5mm inaintea punctului de focus si 8,6mm in spatele punctului de focus. Intr-o asemenea situatie, daca subiectul ar fi un o bila de 1,5 cm diametru, ar rezulta o fotografie in care tot subiectul e clar (adica toata emisfera vazuta dinspre camera). Daca subiectul ar fi fata unei persoane si focusul este facut la unul dintre ochi, atunci varful nasului si urechile subiectului ar fi in afara focusului (cu exceptia cazului cand subiectul e fotografiat din profil).
Acum am sa pun cap la cap toate aceste elemente pentru a lamuri falsa problema a front-focusarii care apare pe camera DSLR Pentax K-5, care au un sistem de focusare care tine cont si de temperatura de culoare. Safox IX+, sistemul de focusare folosit in aceasta camera, tine cont de temperatura de culoare a subiectului in momentul focalizarii, lucru care este ilustrat in acest videoclip in care camera e setata pe AF continuu si i se schimba tipul luminii fara a se schimba distanta pana la subiect:
Unii utilizatori de Pentax K-5 s-au plans ca au front-focus 'urias','baban', etc, in lumina slaba, de tip 'tungsten'. Ca sa poata fi vorba de 'FF urias', inseamna ca DOF-ul in situatiile respective sa fi fost foarte ingust, adica s-au folosit deschideri de diafragma mari, DOF-ul scenei a fost foarte mic (sub 2 cm), de unde a rezultat o fotografie 'out-of-focus'.
Cum se manifesta front-focusul Safox IX+
Pot confirma si eu ca problema cu FF apare in anumite situatii, la fotografiere indoor. Camera prefera sa focalizeze cu 1-2 centimetri mai aproape decat as dori. Insa aceasta deviatie de 1-2cm poate fi corectata din functia Fine Focus Adjustment a camerei (Menu / C / 26. AF Fine Adjustment). De aici, setez o valoare de -7 - -8 daca fotografiez in pentru lumina de tip lampa sodiu (2700k), respectiv -9 sau -10 daca fotografiez in lumina de tip tungsten cu temperatura de culoare 2400 - 2500K.
Iata cateva scene si efectul real al acestor modificari:
Subiectul de test FF |
Pentax K-5, 55mm, luminare ~6900K (natural/cloudy), Fine Focus Adjust 0, F5/6 (crop) |
Pentax K-5, 55mm, luminare ~6900K (natural/cloudy), Fine Focus Adjust 0, F6.3 (crop) |
Pentax K-5, 55mm, luminare ~2700K (indoor), Fine Focus Adjust 0, F5.6 (crop) |
Pentax K-5, 55mm, luminare ~2700K (indoor), Fine Focus Adjust 0, F6.3 (crop) |
Pentax K-5, 55mm, luminare ~2700K (indoor), Fine Focus Adjust -9, F6.3 (crop) |
O fotografie facuta indoor, cu F/1.8, cu obiectiv de 20mm si cu subiect situat la 1,4m are un DOF calculat de 35cm, adica suficient de incapator pentru a nu ridica probleme de front/back focus. Insa odata cu marirea distantei focale, datele problemei se schimba. De exemplu, daca s-ar folosi obiectivul prime Pentax DA 35mm F/2.4 SMC AL la deschidere maxima, cu subiect situat tot la 1,4 metri, DOF-ul ar fi de doar 15cm. Daca subiectul se muta mai aproape (sa zicem ca e vorba despre un close-up), facut de la 30cm, tot cu obiectivul Pentax DA 35mm F/2.4 SMC AL, atunci am avea de-a face cu un DOF total de doar 6mm, care ar putea pune dificultati de focalizare. Insa fotografia in asemenea conditii nu se face cu camera in mana ci pe trepied, si nu se face cu AF ci cu focus manual.
In concluzie: Problema FF-ului de pe Pentax K-5 (si celelalte camere care folosesc Safox IX+) nu e chiar atat de PROBLEMA pe cat ar parea. In situatiile in care camera ar fi predispusa sa faca FF sunt usor de aplicat corectiile de AF Fine Adjustment, cu sau fara a combina aceasta cu o deschidere de diafragma mai mica decat F/6.3, iar de la F/7.1 - F/8 deja nu se mai poate vorbi despre FF. Utilizarea unor deschideri de diaframga mai mari de F/6.3 - F/7.1 nu este recomandabila in cazul in care se doreste obtinerea unei fotografii cat mai clare pe o profunzime de camp mare si subiectul este situat la mai putin de 2 metri.
Pentax K-5 poate fi instruit sa prefere DOF mare astfel: se selecteaza in Menu / (Camera) / Program Line optiunea 'Landscape' (iconita cu bust + background clare)
Vezi preturile pentru kit-ul Pentax K-5 + obiectiv DA 18-55mm F3.5-5.6 WR la F64 sau la eMAG.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu